ÎNDRUMAR DE ÎNTOCMIRE A SOLICITĂRII DE ANGAJARE
1. Consideraţii generale
Formularea cererii de angajare reprezintă un prim semnal de interes al persoanelor vizate faţă de oferta de angajare a firmei. Caracterul nestandardizat al acesteia permite obţinerea unui minim de informaţii privind personalitatea solicitantului.
În anumite situaţii, este de preferat ca cererea să fie însoţită de o scrisoare de intenţie sau de un „curriculum vitae". Curriculum vitae este o expresie latină care se traduce prin "Istoricul vieții". Forma abreviată "CV" a început să fie folosită din secolul XX. În general, Curriculum vitae are un format standard, care sintetizează informații cu privire la: datele personale, postul vizat, experiența profesională, educație și formare profesională (incepând cu ultima formă de invățământ absolvită), informații ce țin de aptitudini native sau dobândite (altele decât cele profesionale).
Chiar dacă unii autori consideră că oportunitatea prezentării unui „curriculum vitae" ţine de restricţiile procesului de selecţie (număr de candidaţi, lipsa unor instrumente metodologice adecvate), este de presupus că, în ultimă instanţă, decizia de anexare a acestuia ţine de interesul solicitantului de a-şi prezenta cât mai complet şi atrăgător profilul educaţional şi profesional, în vederea accederii la etapele ulterioare de selecţie.
Din acest motiv, atât conţinutul documentului, cât şi forma sa de prezentare (cronologică sau funcţională) ţin de arsenalul tehnicilor individuale aferente opţiunii de căutare a unui loc de muncă şi, în mod firesc, sunt adaptate la natura posturilor pentru care s-a făcut opţiunea.
In intocmirea unui C.V. trebuie sa se tina seama, de un ansamblu de reguli cu caracter obligatoriu fara de care succesul in ocuparea unui loc de munca poate fi pus sub semnul intrebarii. Printre aceste reguli, mentionam:
se foloseste coala alba format A4 de buna calitate
datele personale ( nume, adresa, telefon/fax ), trebuie sa apara in stanga sus a paginii
fotografia ( daca se solicita ), va fi aplicata in dreapta sus
aspectul estetic este foarte important; C.V -ul trebuie sa fie prezentabil, ingrijit, corect incadrat in pagina si fara greseli gramaticale
se redacteaza dactilografiat sau pe calculator
de preferinta nu trebuie sa depaseasca o pagina ( maxim doua ) si sa fie cat mai aerisit pentru a fi usor de citit
intotdeauna se completeaza in acord cu obiectivele personale precum si competentele probabile necesare pentru postul vizat, deci pentru fiecare post un CV distinct
cei cu experienta in munca, vor specifica evolutia in cariera, competentele avute, realizarile profesionale, calitatile dobandite prin prestarea activitatilor si evolutia in ordine invers cronologica a locurilor de munca avute
in cazul absolventilor si a persoanelor fara experienta in munca, se va pune accentul atat pe calitatile personale care pot compensa lipsa acesteia, precum si pe premii scolare, burse, alte cursuri urmate, slujbe temporare, atributii de lider, etc., toate acestea indicand ca ei ar putea deveni buni angajati
nu se lasa perioade de discontinuitate in prezentarea carierei.
este util sa fie mentionate si alte competente personale necesare ocuparii postului : cursuri de limbi straine, informatica, management, marketing, posesia carnetului de conducere, etc.
este importanta, atunci cand este cazul, mentionarea disponibilitatii de a calatori sau de a schimba domiciliul la solicitarea societatii
optional pot fi mentionate pasiunile, preocuparile din timpul liber, limbile straine cunoscute
in CV nu se prezinta informatii sau pretentii salariale
nu se includ informatii de natura religioasa, politica sau de alta natura controversata
referintele daca exista, nu se anexeaza la C.V. si se mentioneaza doar posibilitatea furnizarii lor la cerere
NU trece date nereale ! CV-ul trebuie sa fie sincer, astfel ca informatiile prezentate sa poata fi confirmate la o eventuala verificare
Este de preferat ca orice „curriculum vitae" să se încheie cu o declaraţie (confirmată prin semnătura) asupra veridicităţii informaţiilor furnizate, cu atât mai mult cu cât uzanţele în materie impun nominalizarea unor persoane care au transmis, sau de la care se pot obţine referinţe privind activitatea anterioară a candidatului.
Practica a consacrat mai multe tipuri de CV-uri şi anume:
i. CV cronologic. Este cel mai utilizat de catre cei cu experienta in munca si este organizat secvential incepand cu activitatile cele mai recente si continuind in ordine invers cronologica cu cele mai indepartate in timp.
El nu trebuie sa apara insa ca o simpla insiruire a locurilor de munca avute. Este foarte importanta personalizarea acestuia prin mentionarea competentelor, responsabilitatilor precum si a realizarilor avute.
De aceea acest tip de CV, nu avantajeaza persoanele cu schimbari prea dese ale locului de munca, sau cu goluri mari si greu de justificat in activitatea profesionala. In aceste cazuri, este de preferat intocmirea unui CV de tip functional.
ii. CV functional. Se concentreaza asupra realizarilor in sine, fara a tine seama de cronologia lor, accentul fiind pus pe performante, deprinderi si calitati personale. Sunt descrise posturile detinute, dupa preferinta punandu-se accentul pe sarcinile indeplinite si realizarile obtinute. Continutul sau va urmarii, in functie de situatia solicitantului:
- postul vizat
- studiile, experienta profesionala ( locuri de munca, studii, cercetari, rezultate obtinute in urma aplicarii lor, etc. ) si/sau manageriala ( functii detinute, principalele realizari, capacitatea de a conduce, etc. )
- alte informatii cu caracter divers, care ar putea interesa angajatorul
Este recomandat celor cu multe schimbari ale locului de munca sau intreruperi in activitate, precum si absolventilor sau persoanelor cu putina sau fara experienta in munca.
iii. CV combinat/mixt. Este o combinatie intre primele doua tipuri de CV-uri si se redacteaza pe stilul celui functional, dar in ordine cronologica.
Un model uzual de CV în limba română este prezentat în Anexa 1.
Pentru o mai bună receptare a datelor de către angajator, în Europa s-a convenit o standardizare a formatului de CV (formatul Europass), pentru a avea același format (și conținut) indiferent de limba în care este scris.
Modelul comun european de redactare a unui curriculum vitae a fost introdus şi în legislaţia românească , aşa cum este el descris în Anexa 2.
2. Instrucţiuni pentru folosirea curriculumului vitae Europass
Redactarea unui curriculum vitae reprezintă un pas important atunci când sunteţi în căutarea unei slujbe sau a unui curs de instruire/formare. CV –ul este adesea primul contact cu un viitor angajator, de aceea el trebuie să atragă imediat atenţia cititorului și să demonstreze de ce ar merita să fiţi intervievat.
De obicei angajatorii nu alocă mai mult de un minut fiecărui CV, atunci când fac selecţia iniţială a aplicaţiilor/candidaturilor primite. Dacă rataţi impactul corect, veţi pierde ocazia de a fi angajat.
Înainte de a începe să scrieţi CV-ul, amintiţi-vă câteva principii importante:
a. Atenţie la modul cum vă prezentaţi CV-ul. Prezentaţi-vă calificările, aptitudinile și competenţele în mod clar și logic, astfel încât atributele personale să fie puse în valoare.
b. Acordaţi atenţie sporită fiecărui detaliu relevant, atât ca fond cât și ca formă; nu există scuză pentru greșelile de ortografie și de punctuaţie!
c. Concentraţi-vă pe aspectele esenţiale. Un CV trebuie să fie concis: în cele mai multe cazuri, două pagini sunt suficiente pentru a arăta cine sunteţi, un CV de trei pagini poate fi considerat prea lung în unele ţări, chiar dacă experienţa dumneavoastră profesională este remarcabilă. Dacă experienţa dumneavoastră profesională este încă limitată (pentru că tocmai aţi absolvit școala sau facultatea), inversaţi ordinea rubricilor și începeţi cu descrierea studiilor și a pregătirii; scoateţi în evidenţă stagiile de practică profesională efectuate în timpul studiilor. Concentraţi-vă pe informaţia esenţială, care aduce valoare sporită aplicaţiei dumneavoastră, experienţa de muncă sau cursurile de pregătire vechi sau nerelevante pot fi omise.
d. Adaptaţi CV-ul în funcţie de postul pentru care candidaţi. Verificaţi-vă sistematic CV-ul ori de câte ori doriţi să-l trimiteţi unui angajator, pentru a corespunde profilului cerut; puneţi-vă în evidenţă calităţile în concordanţă cu cerinţele specifice angajatorului. Căutaţi informaţii despre compania la care urmează să candidaţi pentru a vă putea adapta CV-ul la profilul căutat. Atenţie: nu "umflaţi" în mod artificial CV-ul; riscaţi sa fiţi descoperit la interviu.
e. Respectaţi structura modelului. Curriculum vitae Europass vă permite prezentarea calificărilor, aptitudinilor și competenţelor într-o ordine logică:
- informaţii personale;
- descrierea experienţei profesionale;
- descrierea studiilor și a cursurilor de formare (care poate să apară înaintea rubricii „Experienţa profesională", în cazul celor cu experienţă limitată de muncă);
- inventarul detaliat al aptitudinilor și competenţelor dumneavoastră, dobândite pe parcursul studiilor și formării profesionale, al experienţei profesionale și vieţii cotidiene.
f. Fiţi clar și concis. Profilul dumneavoastră trebuie apreciat de către potenţialul angajator după câteva minute de lectură a CV-ului. Prin urmare:
- folosiţi propoziţii scurte;
- concentraţi-vă pe aspectele relevante ale pregătirii și experienţei profesionale;
- explicaţi orice întreruperi ale studiilor sau carierei dumneavoastră;
- îndepărtaţi orice rubrică facultativă (de exemplu, dacă nu aveţi „Aptitudini și competenţe artistice" sau consideraţi că astfel de aptitudini și competenţe nu aduc valoare în plus aplicaţiei dumneavoastră, îndepărtaţi toată rubrica).
g. Rugaţi pe cineva să vă citească CV-ul. Verificaţi personal cu atenţie CV-ul la final pentru a îndepărta orice greșeala de ortografie și ca să vă asigurași că este redactat logic și clar. Apoi, puneţi pe altcineva să vă citească CV-ul pentru a vă asigura că are un conţinut clar și ușor de înţeles.
h. Observaţii de tehnoredactare:
- imprimaţi/tipăriţi curriculum vitae pe hârtie albă;
- păstraţi caracterele și formatul sugerate;
- evitaţi sublinierile și scrierea de fraze întregi cu majuscule sau litere îngroșate: afectează lizibilitatea documentului;
- nu separaţi paragrafele unei rubrici pe două pagini (de exemplu, lista cursurilor de formare);
- casetele care conţin diferitele rubrici nu trebuie să apară atunci când documentul este imprimat.
Completarea diferitelor secţiuni şi rubrici
Atașaţi fotografia (de preferat, în format jpg) numai dacă se cere. Fotografia nu este indispensabilă într-un CV, decât dacă este cerută de angajator.
Informaţii personale
Nume / Prenume. Scrieţi numele şi prenumele, preferabil folosind litere mici după iniţiale, - de exemplu: Popescu Ion Andrei - în conformitate cu regulile aplicate în ţara dumneavoastră. Dacă aveţi mai multe prenume, începeţi cu cel pe care îl folosiţi de obicei.
Adresa (rubrică facultativă). Scrieţi adresa completă unde vreţi să fiţi contactat, de exemplu: Bd-ul Alba Iulia nr.12, bl. D3, ap. 21, sector 4, București, cod poștal 3010.
Indicaţi clar adresa la care puteţi fi contactat rapid. Dacă adresa dumneavoastră permanentă este diferită de cea la care locuiţi în prezent, puteţi indica ambele adrese, menţionând datele la care puteţi fi contactat la fiecare dintre ele.
Ordinea elementelor din adresă poate varia de la ţară la ţară; respectaţi regulile în vigoare, astfel încât corespondenţa să ajungă ușor; nu uitaţi codul de ţară dacă aplicaţi în străinătate.
Telefon (rubrică facultativă). Indicaţi numărul în formatul său internaţional (fix/mobil), prefixul ţării precedat de semnul „+" (fără a fi urmat de spaţiu), indicând necesitatea adăugării prefixului pentru apeluri internaţionale.
După prefixul ţării, separat de acesta printr-un spaţiu, numărul complet (inclusiv prefixul local atunci când acesta există) este prezentat într-un singur bloc.
Fax (rubrică facultativă). Se folosesc aceleași reguli ca pentru numerele de telefon.
E-mail (rubrică facultativă). Scrieţi adresa dumneavoastră de poștă electronică, specificând dacă este adresa dumneavoastră personală sau de la serviciu.
Naţionalitate (opţional)
Data nașterii (opţional). Scrieţi data dumneavoastră de naștere cu formatul zz/ll/aaaa.
Sex (opţional). Se trece, după caz, Masculin sau Feminin.
Loc de muncă vizat / Domeniu ocupaţional (rubrică facultativă). Specificaţi locul de muncă vizat sau domeniul ocupaţional, de ex.: Manager și administrator de baze de date.
Această rubrică oferă o imagine imediată a profilului dumneavoastră, axându-se pe competenţle dumneavoastră principale.
Experienţa profesională
În această rubrică, descrieţi separat fiecare slujbă relevantă pe care aţi avut-o, începând cu cea mai recentă.
Dacă vă angajaţi pentru prima oară, nu uitaţi să menţionaţi stagiile de pregătire practică și profesională din timpul studiilor, care dovedesc contactul iniţial cu universul muncii. Dacă experienţa profesională este încă limitată (deoarece tocmai aţi absolvit școala sau facultatea), descrieţi mai întâi forma de învăţământ absolvită și programele de formare profesională; evidenţiaţi locurile de muncă din timpul cursurilor de pregătire practică.
Din considerente de concizie, axaţi-vă pe experienţa de muncă care aduce spor de valoare candidaturii dumneavoastră. Nu omiteţi, însă, experienţa care poate fi valoroasă, chiar dacă nu este legată direct de profilul postului pentru care candidaţi (timpul petrecut în străinătate, slujbe care v-au pus în contact cu publicul etc.).
Reproduceţi tabelul (folosind comanda 'copy/paste' a procesorului de texte utilizat) ori de câte ori este necesar.
Perioada. Precizaţi perioadele de timp pentru postul ocupat, de ex.: din martie 1994 până în decembrie 1999.
Funcţia sau postul ocupat. Indicaţi funcţia sau postul ocupat, de ex.: Mecanic autovehicule sau Tehnician de întreţinere sau Recepţioner.
Principalele activităţi și responsabilităţi. Indicaţi principalele dumneavoastră activităţi și responsabilităţi, de ex.: Întreţinerea calculatoarelor sau Legătura cu furnizorii sau Întreţinerea spaţiilor verzi. Dacă este necesar, cuantificaţi-vă responsabilităţile (procent de timp lucrat, durata de timp pentru fiecare post ocupat etc.).
Numele și adresa angajatorului. Indicaţi numele și adresa angajatorului, de ex.: SC Automotor SRL, Str. Păcii 12, Sector 2, București, România. Dacă este necesar, adăugaţi mai multe informaţii (telefon, fax, e-mail sau adresa de Internet).
Tipul activităţii sau sectorul de activitate. Indicaţi tipul sau sectorul de activitate al angajatorului, de ex.: Transport și logistică sau Birou de control financiar/auditare sau Producător de piese auto
Educaţie și formare profesională
În această rubrică, introduceţi separat fiecare formă de învăţământ și program de formare profesională absolvite cu diplomă
sau certificat, începând cu cel mai recent.
Dacă experienţa profesională este încă limitată (pentru că tocmai aţi absolvit școala sau facultatea), descrieţi mai întâi forma de invăţământ și programele de instruire/formare profesională.
Nu e nevoie să prezentaţi toate calificările dumneavoastră (diplome sau certificate de absolvire): nu menţionaţi studiile școlii primare dacă deţineţi o diplomă de licenţă; axaţi-vă pe calificările importante pentru aplicaţia dumneavoastră.
Perioada. Precizaţi perioadele de timp în care s-a derulat cursul absolvit, de ex.: din septembrie 1994 până în iunie 1998.
Calificarea/diploma obţinută. Scrieţi titlul exact al certificatului sau diplomei obţinute, de ex.: Certificat de aptitudini profesionale (C.A.P.) Nivel 2: Serviciul Brutărie Patiserie, evitând folosirea doar a abrevierilor (ex. C.A.P.).
Disciplinele principale studiate/competenţele profesionale dobândite. Rezumaţi principalele discipline predate sau competenţe profesionale dobândite pe durata cursului urmat, grupându-le - dacă este necesar pentru concizie - în discipline generale şi discipline profesionale. Combinaţi elementele și axaţi-vă pe aptitudinile profesionale care ar fi valorificate dacă aţi fi angajat.
Numele și tipul instituţiei de învăţământ/furnizorului de formare. Precizaţi numele (și adresa dacă este necesar) și tipul instituţiei urmate.
Nivelul în clasificarea naţională sau internaţională (rubrică facultativă). Dacă nivelul calificării corespunde unui sistem de clasificare naţională sau internaţională existent, precizaţi nivelul și clasificarea (clasificare naţionala, CISE, etc.). Dacă este necesar, consultaţi organismul care a acordat certificatul/titlul/diploma. Pentru mai multe informaţii despre CISE (Clasificarea Internaţională Standard în Educaţie) realizată de UNESCO, consultaţi:
http://www.uis.unesco.org/TEMPLATE/pdf/isced/ISCED_F.pdf
Aptitudini și competenţe personale
Această secţiune oferă o imagine completă a aptitudinilor și competenţelor dumneavoastră, dobândite pe parcursul vieţii și formării profesionale și care nu sunt în mod necesar dovedite prin certificate și diplome oficiale. Rubricile următoare (limbi străine, aptitudini și competenţe sociale, organizatorice, tehnice, de utilizare a calculatorului, artistice) vă permit să descrieţi aptitudinile și competenţele dobândite atât în timpul studiilor, în timpul seminariilor sau al sesiunilor de formare continuă, cât și pe cele dobândite într-o manieră informală și non formală, adică în timpul activităţilor dumneavoastră ocupaţionale și de petrecere a timpului liber.
Eliminaţi orice rubrică în care nu aveţi nimic relevant de trecut, folosind comanda 'cut' a procesorului de texte utilizat.
Limba maternă. Precizaţi limba maternă, de ex.: Româna
Limbi străine cunoscute (rubrică facultativă). Indicaţi în această rubrică aptitudinile și competenţele dumneavoastră în utilizarea limbilor străine. Utilizaţi grila de autoevaluare realizată de Consiliul Europei pentru a sprijinii oamenii în a-și autoevalua capacitatea de a înţelege, vorbi și scrie într-o limbă străină.
Grila este alcătuită din trei niveluri mai mari după cum urmează:
- utilizator elementar (niveluri A1 și A2);
- utilizator independent (niveluri B1 și B2);
- utilizator experimentat (niveluri C1 și C2).
Pentru a vă autoevalua nivelul de utilizare a limbii străine, citiţi descrierile din Anexa 3 și scrieţi nivelul relevant (de ex. Utilizator experimentat - C2) în căsuţa adecvată a CV-ului (Ascultare, Citire, Participare la conversaţie, Discurs oral și Scriere).
Dacă aveţi un certificat care să vă ateste competenţele (ca de exemplu TOEIC -Test of English for International Communication), precizaţi nivelul și data la care l-aţi obţinut. Nu vă supraestimaţi nivelul, care poate fi foarte bine verificat atunci când veţi fi intervievat!
Competenţe și abilităţi sociale (rubrică facultativă); se referă la capacitatea de a trăi și munci împreună cu alţi oameni, în locuri de muncă unde comunicarea este importantă iar munca în echipă este esenţială (de exemplu în cultura și sport), în mediile multiculturale etc.
Descrieţi competenţele și abilităţile sociale, de ex.:
- spiritul de echipă;
- capacitate de adaptare la medii multiculturale, obţinută prin experienţa de muncă în străinătate;
- o bună capacitate de comunicare, obţinută ca urmare a experienţei de director de vânzări.
Specificaţi în ce context au fost dobândite (formare profesională, seminarii, context profesional, activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Competenţe și aptitudini organizatorice (rubrică facultativă); se referă la capacitatea de a coordona și administra oameni, proiecte și bugete în timpul activităţilor profesionale, de voluntariat (de exemplu cultură și sport) și acasă etc., cum ar fi de ex.:
- leadership (conducător), ex.: "în prezent sunt responsabilul unei echipe compuse din 10 oameni";
- spirit organizatoric (ex.: experienţă în logistică);
- experienţă bună a managementului de proiect sau al echipei.
Specificaţi în ce context au fost dobândite (formare profesională, context profesional, seminarii, în activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Competenţe și aptitudini tehnice (rubrică facultativă); se referă la capacitatea de a mânui echipamente și mașini, altele decât calculatoarele sau la cele dintr-un domeniu specializat (industrie manufacturieră, sănătate, domeniul bancar etc.), de ex.:
- o bună cunoaștere a proceselor de control al calităţii, (am fost responsabil cu implementarea controlului calităţii în departamentul în care am lucrat).
Specificaţi în ce context au fost dobândite (formare profesională, context profesional, seminarii, în activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Competenţe și cunoștinţe de utilizare a calculatorului (rubrică facultativă); se referă la abilităţile de utilizare a procesoarelor de texte și a altor aplicaţii, a bazelor de date, a Internetului, precum și la abilităţile avansate (programare etc.), de ex.:
- o bună stăpânire a instrumentelor Microsoft Office™ (Word™, Excel™ și PowerPoint™);
- cunoștinâe elementare ale aplicaâiilor de grafică pe calculator (Adobe Illustrator™, PhotoShop™).
Specificaţi în ce context au fost dobândite (formare profesională, context profesional, seminarii, în activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Competenţe și aptitudini artistice (rubrică facultativă). Descrieţi competenţele și aptitudinile artistice care constituie un avantaj în raport cu determinarea profesională pentru care aplicaţi, specificând în ce context au fost dobândite (formare profesională, context profesional, seminarii, în activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Alte competenţe și aptitudini (rubrica facultativa). Descrieţi aici orice alte competenţe și aptitudini care constituie un avantaj în raport cu determinarea profesională pentru care aplicaţi și care nu sunt menţionate în rubricile anterioare (hobby-uri, sporturi, funcţii de răspundere în organizaţii de voluntari), specificând în ce context au fost dobândite (formare profesională, context profesional, seminarii, activităţi de voluntariat sau în timpul liber etc.).
Permis de conducere (rubrică facultativă). Dacă deţineţi un permis de conducere, menţionaţi categoria acestuia (de ex. B).
Informaţii suplimentare (rubrică facultativă). Menţionaţi aici alte informaţii pe care le consideraţi utile
- publicaţii sau activităţi de cercetare; dacă este cazul, faceţi o descriere scurtă a publicaţiei sau a activităţii de cercetare, specificând tipul documentului (teză, articol, raport etc.);
- apartenenţa la organizaţii profesionale;
- stagiul militar (dacă e important);
- starea civilă (dacă e important);
- persoane de contact sau referinţe (nume, funcţie, adresa de contact), numai dacă s-a obţinut în prealabil acordul acestora; pentru a nu supraîncărca curriculumul vitae, este de preferat să menţionaţi "Referinţele pot fi furnizate la cerere".
Anexe (rubrică facultativă). Enumeraţi orice document atașat CV-ului, de ex.:
- copii după diplome și certificate obâinute, incluzând orice certificat al unui curs de formare finalizat fără o atestare formală a calificării;
- dovezi ale angajării și stagiului;
- publicaţii sau activitatea de cercetare etc.
Enumeraţi documentele în ordine logică, grupaţi diplomele și dovezile de angajare împreună, numerotaţi-le dacă e necesar, pentru a ajuta cititorul. Nu trimiteţi niciodată diplomele și certificatele în original deoarece acestea ar putea fi rătăcite/pierdute; fotocopiile sunt adecvate.